Ik zoek hulp

Ik zoek hulp

Verwijshulp bij eetstoornis, overgewicht, eetproblemen

Ben je op zoek naar hulp voor een eetstoornis? Eet je kind selectief? Wil je afvallen onder begeleiding? Heb je eetbuien? 

Neem contact op

Eetstoornis in Corona tijden

Als je met een eetstoornis kampt of worstelt met andere psychische problemen kan deze periode heel wat gevoelens met zich meebrengen. Maar ook nu sta je er niet alleen voor. Zelfs in corona tijden proberen hulpverleners de best mogelijke hulp te bieden, al is dat op een andere maner. Nu het leven langzamer gaat kan je af en toe wat meer tijd voor jezelf inplannen.

Lees meer

Heb ik een eetstoornis, eetprobleem of gewichtsprobleem?

Als eten en niet-eten je leven beheerst, blijft er niet veel energie over voor de dingen die je écht wil doen. Denk je dat je een eetprobleem hebt? Worstel je met overgewicht of obesitas? Of vind je geen balans in je leefstijl? Wanneer heb je een eetstoornis zoals anorexia, boulimia of binge eating? Voordat je zelf een diagnose stelt bespreek je je zorgen en symptomen met iemand die je vertrouwt.

Wanneer hulp zoeken?

  • Je bent de laatste tijd vaker bezig met eten en je gewicht.
  • Op korte tijd is je gewicht sterk veranderd.
  • In vergelijking met vroeger heb je minder interesse in sociale contacten en activiteiten.
  • Hoe jij jezelf ziet komt totaal niet overeen met hoe anderen je zien.
  • Je voelt je miner goed in je vel en probeert dit niet te laten opvallen aan de buitenwereld.

In tegenstelling tot wat velen denken, kan een eetstoornis gepaard gaan met alle gewichten (te hoog, te laag, normaal). 

Ook kan een eetprobleem of (beginnende) eetstoornis kan heel wat moeilijke en tegenstrijdige gevoelens met zich meebrengen. 

Langs de ene kant wil je weer ‘normaal’ leven, maar toch blijft die stem in je hoofd herhalen dat er geen probleem is. 

Nochtans maakt die strijd in je hoofd deel uit van het eetprobleem of de eetstoornis en is dus volledig normaal.  Maar eén ding is zeker: herstel is mogelijk en samen sta je sterker dan alleen. 

Hoe hulp zoeken ?

Niet alleen woorden, maar ook actie. Dus neem iemand uit je omgeving in vertrouwen. Jouw zorgen zijn belangrijk, hoe klein of stom ze ook lijken voor jou. Ook al vind je het moeilijk, vertel over je moeilijkheden aan een ouder, leerkracht, je huisarts, je partner, een vriend(in), het CLB, een collega, je psycholoog, … 

Onderstaand stappenplan kan je hierbij helpen:

  • Eerst schrijf je een week op wat je eet en hoe je je voelt. 
  • Daarna spreek je er met iemand over, beschrijf jouw situatie aan de hand van jouw notities.
  • Tenslotte probeer je niets te verbergen.

Ook kan je ons een mail sturen met de leeftijd, woonplaats en korte beschrijving van de hulpvraag van jezelf of de persoon waarvoor je hulp zoekt. Eetexpert beantwoordt je vraag zo snel mogelijk.

Neem contact op

Laagdrempelige hulp

Ben je nog niet toe aan gespecialiseerde hulpverlening? Twijfel je nog of je hulp moet invoegen? Of wil je contact met lotgenoten? Hieronder vind je een overzicht van organisaties die laagdrempelig werken.