Laat cliënten niet los in deze Corona-tijden

Beste hulpverlener en zorgprofessional,

Zorg je mee voor de (online) opvolging van mensen met eet- en gewichtsproblemen? Ze hebben het moeilijk en toeleiding tot het zorgaanbod in Vlaanderen is sinds deze week erg moeilijk. We roepen je graag op om je cliënten en patiënten niet los te laten, maar vast te houden via online hulpmiddelen. De angst bestaat dat sommige patiënten zullen decompenseren en ons gezondheidssysteem hierdoor overbelast zal worden. 

Om je te ondersteunen in deze verwarrende tijden, geven we je graag volgende tips mee.

Online consultaties zijn net iets minder optimaal dan face-to-face gesprekken. Toch kan je je cliënt voorstellen er samen het beste van te maken en overleggen hoe online of tele-consultaties het best kunnen verlopen. Zet de behandeling actief verder voor cliënten die dit nodig hebben, door hen zelfstandig aan het werk te zetten. Via (schrijf)opdrachten kan je cliënten aansporen om hun behandeling verder op te nemen.

De Vlaamse Vereniging voor Klinisch Psychologen (VVKP) geeft volgende essentiële punten mee voor online consultaties (bekijk hier hun volledige dossier voor psychologen):

  1. Bespreek de optie met je cliënt, bij voorkeur over de telefoon. Licht de achterliggende logica toe en benadruk het belang om voorlopig beroep te doen op online consultaties. Vang zo’n traject idealiter enkel aan om lopende begeleidingen te onderhouden: zo heb je ook het meest inzicht op hoe je moet ingrijpen in noodgevallen, bv. bij risico op zelfverwonding of suïcide. 
  2. Zorg ervoor dat zowel jijzelf als je cliënt zich in een afgezonderde en rustige ruimte bevinden en niet kunnen worden gestoord door anderen.
  3. Voorzie voldoende tijd voor eventuele technische problemen. 
  4. Maak geen gebruik van een publieke computer, log uit na een sessie en zorg dat je besturingssysteem en applicaties up to date zijn.
  5. In geval van een inbreuk op de beveiliging van je toestel, informeer je patiënten en de politie en doe beroep op een IT professional. 
  6. Doe beroep op professionele tools: maak bij voorkeur geen gebruik van Messenger, WhatsApp, Skype of Telegram. Deze toepassingen zijn in verschillende landen verboden voor psychologen om in te zetten voor professionele contacten. In sommige landen zoals het Verenigd Koninkrijk wordt hier echter tijdelijk een expliciete uitzondering op gemaakt, omwille van de hoogdringendheid van de situatie. 

Welke tool gebruik je dan?

Er zijn momenteel verschillende tools voorhanden, al is geen enkele volledig afgestemd op de geestelijke gezondheidszorg.
Het SIMBA-project (Succesvol Implementeren van Beeldbellen in Ambulante hulp en zorg) maakte een overzicht van verschillende beeldbelapplicaties. Je kan ook de e-learning van het SIMBA-project volgen, waar je meer info krijgt over de implementatie van beeldbellen in de praktijk.

Zowel de Vlaamse Vereniging voor Klinisch Psychologen als de Vlaamse Vereniging voor Diëtisten geven een overzicht van mogelijk relevante tools:

  • Webcamconsult Zorgtool uit Nederland. € 14.95 per maand en gratis testaccount gedurende 1 maand.
  • Kara Connect Laagdrempelig systeem op maat van zorgprofessionals, afkomstig uit IJsland. € 29 per maand.
  • Zoom for Healthcare De zorgvariant van het bekende vergaderplatform. € 189.60 per maand, tot 10 gelijktijdige gesprekken. Lijkt vooral geschikt voor (grotere) groepspraktijken.
  • Whereby Gebruiksvriendelijke tool uit Noorwegen. Niet specifiek afgestemd op de zorg. Gratis of € 9.99 per maand voor een professionele account. 
  • Wickr Toepassing uit de Verenigde Staten. Niet specifiek voor de zorg, maar vooral sterk in beveiliging en met uitgebreide mogelijkheden om data-opslag op eigen voorkeur af te stemmen. 

Specifiek voor diëtisten zullen zowel CGM als Nutrilink door de Corona-crisis videoconsultatie gratis ter beschikking stellen. Meer informatie vind je in de nieuwsbrief van VBVD

Andere overbrugging voor zorg

Is het toch niet mogelijk om je cliënten op te volgen? Of hebben ze nood aan extra ondersteuning? De vrijwilligers van ANBN ondernemen extra actie om personen met een eetstoornis en hun naasten te ondersteunen. Kijk op hun website voor hun aanbod tijdens de Corona-crisis.

ANBN helpt

Eetexpert blijf bereikbaar

Je kan elke werkdag bij ons terecht voor vragen en verwijshulp. Contacteer ons via mail of bel ons op. 

Meer nieuws

  • Eetstoornis in Corona tijden

    Bij wie kan je terecht ? Hoe zal jouw therapie of behandeling eruit zien de komende tijd? Onzekerheid en allerlei veranderingen kunnen veel stress geven. Het is oké om je verward, overweldigd, angstig,… te voelen. Coronavirus of niet, je hebt hulp nodig . Verken met ons de mogelijkheden, en maak concrete afspraken.

  • Eetexpert helpt

    Wil je patiënten helpen die omwille van het coronavirus niet terecht kunnen bij hun hulpverlener of psychiatrische dienst? Laat het ons weten! Stuur je gegevens door zodat wij naar jou kunnen doorverwijzen. Samen staan we sterk! 💪🏻

  • Telewerken door het coronavirus?

    Volg van thuis uit onze e-learnings! Abonnees betalen nu €10 i.p.v. €20.

  • Terugbetaling diëtist

    Vanaf 1 april 2020 betaalt de verplichte ziekteverzekering een behandeling door een diëtist terug voor kinderen met overgewicht of obesitas. De behandeling duurt 2 jaar en bestaat uit 10 zittingen.

Bekijk al het nieuws