Nieuwe gezondheidsaanbevelingen voor beweging en sedentair gedrag

10 februari 2021

Op 10 februari 2021 lanceerde Vlaams instituut Gezond Leven nieuwe gezondheidsaanbevelingen voor beweging en sedentair gedrag. Deze vernieuwde aanbevelingen zetten sterk in op motivering en haalbaarheid voor iedereen, ook als je zwanger of pas bevallen bent, een ziekte of beperking hebt.

Elke minuut beweging telt

Onder het motto ELKE MINUUT BEWEGING TELT, vormt de bewegingsdriehoek nu de opstap naar de gezondheidsaanbevelingen ‘in minuten’. Daarnaast is er aandacht voor het belang van slaap bij kinderen jonger dan 6 jaar, het belang van beweegkansen in de buitenlucht voor de jeugd, en voor de uitgebreide fysieke én mentale gezondheidsvoordelen van bewegen bij alle leeftijden. 

Nieuwe gezondheidsaanbevelingen voor beweging en sedentair gedrag voor iedereen

Actief zijn is sleutel voor een goede gezondheid, nu meer dan ooit. Wie voldoende beweegten niet urenlang stilzit, doet een hele resem voordelen. Op fysiek én mentaal vlak. Maar vanaf wanneer beweeg je ‘voldoende’ en zit je niet té veel? In samenwerking met een Vlaamse expertengroep geeft het Vlaams Instituut Gezond Leven duidelijk antwoord op die vragen, op basis van de nieuwe WHO-aanbevelingen voor beweging en minder lang stilzitten.

Slaapadvies voor onze allerkleinsten en andere opvallende nieuwigheden 

Meer opvallende wijzigingen: de nieuwe aanbevelingen geven voor het eerst slaapadvies voor 0- tot 5-jarigen en bevelen 30 minuten beweging in buiklig aan voor baby’s die nog niet kruipen. Er gaat daarnaast expliciet meer aandacht naar mensen met een chronische ziekte of beperking, en de concrete voordelen die voldoende beweging voor hen oplevert. Diabetes type 2-patiënten die voldoende bewegen, vergroten hun kansen op een langer leven en vermijden dat de ziekte erger wordt. En ex-kankerpatiënten verkleinen de kans op herval of op een nieuwe vorm van kanker als ze actief blijven. 

Ook benadrukken de nieuwe aanbevelingen de must van gelijke beweegkansen voor álle kinderen en jongeren, en het belang van natuur en meer buiten spelen. Geen overbodige zaak, aangezien kinderen vandaag 70% minder buiten spelen in vergelijking met 1983! Omdat veel jongeren te veel tijd voor de computer of andere schermen doorbrengen, gaan de aanbevelingen dieper in op activiteiten die goed zijn voor de ontwikkeling als alternatief voor die schermtijd. 

Check de aanbevelingen

Materiaal van Eetexpert rond beweging

Hieronder vind je enkele handige links naar materiaal dat we beschikbaar hebben rond beweging voor mensen met een eetstoornis of gewichtsproblemen.

Bewegingsadviezen voor personen met eetproblemen en eetstoornissen

Bewegingsadviezen bij gewichtsproblemen

Meer nieuws
  • Kijk- en luistertips

    Mei 2021 – Er verschenen interessante teksten en tools rond eetstoornissen en gewichtsproblemen de voorbije weken. . We zetten deze graag in de kijker.

  • Preventie van obesitas via een gemeenschapsaanpak

    Mei 2021 – In deze pandemie is de bezorgdheid rond obesitas groot. Wereldwijd benadrukt men het belang van preventie in de aanpak van gezondheidsproblemen. Maar welke elementen zijn belangrijk voor uitwerking van bevolkingsgerichte preventieprojecten die iedereen vooruithelpen en hoe kunnen we wat al goed is nog meer impact geven? Ontdek het hier.

  • Eetstoornissen in de (top)sport - begeleiding door de diëtist

    Mei 2021 – Op dinsdag 6 april 2021 organiseerde Eetexpert een masterclass voor gevorderde diëtisten, over eetstoornissen in (top)sport. De masterclass werd gegeven door sportdiëtiste Inge De Ridder (Thomas More hogeschool). Lees hier het verslag.

  • Sciensano rapporteert over eetstoornissen

    Mei 2021 – In maart 2021 peilde Sciensano voor het eerst sinds de coronacrisis ook naar de mogelijke impact van de coronacrisis op symptomen van eetstoornissen, waarvoor we hen uiteraard heel dankbaar zijn. Lees hier de resultaten.

Bekijk al het nieuws