Toolbox voor mediamakers

Titelkeuze

Een goede titel zorgt voor een goede focus. Ga daarbij doordacht te werk. Ga niet mee in de verleiding om extreme informatie in je titel te delen. Een negatieve focus kan ernstige schadelijke gevolgen hebben, niet alleen voor kwetsbare doelgroepen maar ook voor mensen die (nog) geen eet- of gewichtsproblemen ondervinden.

Hoe zorg je voor een goede maar straffe aandachtstrekkende titel zonder te vervallen in het delen van schadelijke en stigmatiserende informatie?

Checklist titelkeuze:

DO’S & DON’TSCHECK
Focus op gezondheid, focus niet op gewichtsverlies en geef geen anti-vet boodschappen.
Vermijd taal over kwantificeerbare details: maten, gewichtsgegevens, BMI, aantal uren lichaamsbeweging, aantal calorie├źn dat geconsumeerd werd.
Bespreek gedrag in algemene termen. Geef geen concrete beschrijvingen van: braken, extreem sporten, gebruik van laxeermiddelen of diuretica, extreem lijnen.
Vermeld geen referenties naar websites of sociale media die eetstoornissen promoten.
Zorg voor boodschappen die bijdragen tot een positief lichaamsbeeld. Focus niet te veel op uiterlijk maar beschrijf ook talenten, successen en krachten van de persoon.
Wees kritisch voor extreme lichaamstransformaties en wat de persoon daarvoor heeft moeten doen. Vermijd het idealiseren of ophemelen van probleemgedrag (of eetstoornissen).
Communiceer over de link tussen gezondheid en een gezonde leefstijl. Vermijd om gewicht gelijk te stellen aan gezondheid. 
Zorg voor een positieve, versterkende en inspirerende titel die perspectief biedt. Focus op herstel, en vermijd taalgebruik dat doet uitschijnen dat een eetstoornis iets is dat je overkomt, waaraan niets gedaan kan worden. 
Gebruik person-first language: man met overgewicht in plaats van de obese man.

Terug naar de overzichtspagina

Downloadlinks tools & fiches