Kinderen en jongeren op sociale media: hoe kunnen we hen begeleiden en beschermen?

Vanuit een bezorgdheid over het welzijn van kinderen en jongeren rijst steeds meer de vraag of het nodig is om een minimumleeftijd van 16 jaar voor sociale media in te voeren in Vlaanderen of België. Mediawijs, het Vlaams Kenniscentrum Digitale en Mediawijsheid, werkte in samenwerking met verschillende partners een visietekst uit, die ook Eetexpert mee onderschrijft.

Samenvattend ziet Mediawijs het samen met de netwerkpartners als volgt.

  • Mediawijs en de netwerkpartners delen heel veel van de bezorgdheden die leven.
  • Onderzoek toont zowel positieve als negatieve effecten van sociale media aan voor jongeren. Sociale media hebben zeker invloed, maar onderzoek toont niet aan dat de meerderheid van de jongeren schade ondervinden van sociale media. Zowel de schadelijke, als de positieve effecten die wel aangetoond zijn, passen vaak in specifieke omstandigheden of bij een specifieke groep jongeren. Meestal gaat het dan om een versterkend effect, in plaats van een oorzaak en is het effect van sociale media een klein deel van de hele puzzel. Voor een groep jongeren kunnen die effecten toch ernstig zijn, zeker op korte termijn, en moeten er maatregelen genomen worden om die aan te pakken. Het is ook nodig om te blijven inzetten op onderzoek om ook andere en lange termijn effecten verder na te gaan.
  • Een leeftijdsgrens op 16 jaar is een verstrekkende maatregel, die enerzijds de problemen niet specifiek genoeg aanpakt, en anderzijds in de praktijk moeilijk te realiseren en te handhaven is.
  • Tegelijkertijd zijn sociale media niet gemaakt op maat van kinderen en jongeren. De betrokken bedrijven vertrekken van een model van winstmaximalisatie, waarbij ze veel te weinig effectieve maatregelen nemen ten opzichte van de risico’s voor de gebruikers, zowel voor kinderen en jongeren, als voor volwassenen.
  • Overheidsmaatregelen zijn wel degelijk noodzakelijk, zowel om de betrokken bedrijven te dwingen om meer verantwoordelijkheid te nemen, als om kinderen, jongeren en hun opvoeders beter te ondersteunen.

Meer lezen? Ontdek alle info en de volledige visietekst op de website van Mediawijs.

 

Datum laatste aanpassing: 19 mei 2025

Nieuws

Onze nieuwste materialen op een rijtje

Onze nieuwste materialen op een rijtje

jun 2025 – Onze nieuwste materialen op een rijtje Hier vind je een overzicht van onze meest recente stappenplannen, flowcharts, infofiches en meer. Je vindt het volledige overzicht op onze materialenpagina. Onze meest recente stappenplannen:  Onze meest recente flowcharts: Onze meest recente infofiches: Onze meest recente ondersteuningsteksten:  

Eetstoornissen en neurodiversiteit – ondersteuningstekst voor zorgverleners

Eetstoornissen en neurodiversiteit – ondersteuningstekst voor zorgverleners

jun 2025 – Eetstoornissen en neurodivergentie – ondersteuningstekst voor zorgverleners Mensen die neurodivergent (ND) zijn (i.e., de informatieverwerking verloopt anders dan bij de meestemensen), lopen een groter risico op het ontwikkelen van eetstoornissen. Bovendien vertrekken de huidige behandelmodellen van eetstoornissen vanuit een neuro-normatief kader. In opdracht van de National Eating Disorders Collaboration (NEDC) werkte Eating Disorders Neurodiversity Australia […]

Diagnostiek bij ARFID – vormingsverslag

Diagnostiek bij ARFID – vormingsverslag

jun 2025 – Diagnostiek bij ARFID – vormingsverslag Selectief eten komt bij kinderen veelvuldig voor. Daarom is het van belang goed te onderscheiden wanneer de eetproblemen zodanig ernstig zijn dat er van een eetstoornis gesproken kan worden. Ook kan het leerproces rond eten beïnvloed worden door enorm veel factoren. Op 4 februari organiseerde Eetexpert een uitgebreide webinar rond diagnostiek bij ARFID, met volgende […]

Nieuws vanuit PO OSW

Nieuws vanuit PO OSW

jun 2025 – Nieuws vanuit PO OSW 2025 Samen naar een nog gestroomlijnder preventieaanbod voor de setting onderwijs Samen met het netwerk van partnerorganisatie Ondersteuning Settinggericht Werken (PO OSW), zetten we met Eetexpert mee onze schouders onder een gestroomlijnd aanbod ‘preventieve gezondheidszorg’ naar verschillende settingen (lokale besturen, onderwijs, zorg en welzijn, werk, vrije tijd en gezin).Voor de setting Onderwijs […]

Nieuwe richtlijnen rond overgewicht en obesitas

Nieuwe richtlijnen rond overgewicht en obesitas

jun 2025 – Nieuwe richtlijnen rond overgewicht en obesitas In december 2024 verscheen in België de herziene richtlijn “Multimodale aanpak van obesitas bij volwassenen in de eerstelijnszorg”, in opdracht van de Werkgroep Ontwikkeling Richtlijnen Eerste Lijn (WOREL vzw). In 2025 verschenen twee interessante (updates van) internationalee richtlijnen rond overgewicht en obesitas. In januari verscheen een nieuwe NICE richtlijn (Verenigd […]

De ALLES-groeithema’s bij jonge kinderen

De ALLES-groeithema’s bij jonge kinderen

jun 2025 – Vers van de pers: de ALLES-groeithema’s bij jonge kinderen  Hoe kan je als eerstelijnshulpverlener of preventiewerker een gezond groeiproces ondersteunen bij jonge kinderen? Wel, in het acroniem A.L.L.E.S vind je alvast leefstijltips bij 5 erg belangrijke groeithema’s in de preventie van eet- en gewichtsproblemen:  Ook bij jonge kinderen (zuigelingen, peuters en kleuters) zijn deze thema’s […]

Wegwijs in de zorg

Wegwijs in de zorg

jun 2025 – Wegwijs in de zorg rond overgewicht en eetstoornissen  Ontdek onze vernieuwde webpagina en infofiches! De afgelopen jaren werd sterk in gezet op de uitbouw van de zorg voor eet- en gewichtsproblemen.  We werkten een nieuwe webpagina uit om mensen wegwijs te maken in hoe de zorg voor eetproblemen, eetstoornissen en obesitas momenteel georganiseerd. Op deze […]

Infofiche rond eetcompetentie bij ADHD

Infofiche rond eetcompetentie bij ADHD

jun 2025 – Infofiche rond eetcompetentie bij ADHD Competent eetgedrag gaat niet alleen over wát men eet, maar ook over hóe men eet en naar voeding kijkt. Vier eetvaardigheden ondersteunen dit: gestructureerd, genietend, gevarieerd en genoeg eten– zijn de 4 G’s van competent eetgedrag. Werken aan eetvaardigheden bij ADHD brengt eenaantal extra uitdagingen met zich mee. We bundelen […]