Mediaweerbaarheid

De mate waarin jongeren realistische en genuanceerde opvattingen hebben, hangt ook af van de boodschappen die ze zien in de (sociale) media en hoe ze daarmee omgaan. Zeker jongeren worden in hoge mate blootgesteld aan geïdealiseerde boodschappen die het risico inhouden dat ze het belang van een ideaal lichaam gaan overschatten, zichzelf steeds gaan vergelijken met anderen, en/of risicovolle en ongezonde methodes erop gaan nahouden om dat ideaalbeeld na te streven.

  • Informeer de jongere over het gebruik van photoshop en filters alsook de achterliggende algoritmes van sociale media
  • Informeer de jongere over de opofferingen en investeringen die modellen en beroemdheden moeten doen om er op een bepaalde manier uit te zien (sommige kanalen of influencers zijn daar heel open over)
  • Toon filmpjes die het effect van digitale beeldvorming laten zien
  • Informeer niet alleen, maar stimuleer ook kritisch nadenken bij de jongere zelf. Laat hen nadenken over zowel de positieve als negatieve aspecten van sociale media. Bv. bespreek met de jongere welke influencers boodschappen uitdragen die passen bij de waarden en normen van de jongere, tegenover welke hen een slecht gevoel geven