Basiskennis eetstoornissen en gewichtsproblemen bij kinderen
Dit stappenplan brengt verschillende basiselementen samen bij de preventie en aanpak van eetproblemen en gewichtsproblemen bij kinderen.
Dit stappenplan brengt verschillende basiselementen samen bij de preventie en aanpak van eetproblemen en gewichtsproblemen bij kinderen.
Stigmatisering bij eet- en gewichtsproblemen is een probleem dat ook kinderen treft. Niet alleen leeftijdsgenoten, maar ook ouders, leerkrachten, hulpverleners, en de media kunnen een rol spelen in stigmatisering. Denk aan pestgedrag door leeftijdsgenoten, negatieve opmerkingen rond het gewicht van het kind door ouders, lagere verwachtingen rond schoolprestaties van kinderen met overgewicht door leerkrachten, en negatieve voorstelling (minder intelligent, minder fit) van personages met overgewicht in kinderprogramma’s (Pont et al., 2017). Onderzoek toont ook dat mensen liever afstand houden van personen met eet- en gewichtsproblemen (Puhl & Suh, 2015).
Stigmatiserende ervaringen geven psychische stress (met verhoogd risico op o.m. depressie, angst, emotioneel eten, negatief zelf- en lichaamsbeeld en schoolproblemen in de kindertijd), isoleren het kind, beïnvloeden gezondheidsgedrag op latere leeftijd en hebben zelfs een sociaaleconomische impact (inclusief kansen op de arbeidsmarkt), gevolgen die op hun beurt weer bijdragen aan het in stand houden of erger worden van het gewichtsprobleem. Zo komt het kind in een vicieuze cirkel terecht en werken de gevolgen door tot in de volwassenheid (Puhl et al., 2017).
Stigmatisering bij eet- en gewichtsproblemen heeft veel te maken met attributies rond persoonlijke verantwoordelijkheid. Een eetstoornis wordt hierbij beschouwd als een levensstijlkeuze of als een gebrek aan weerbaarheid tegen “normale” socioculturele druk om slank te zijn, overgewicht als het gevolg van een gebrek aan motivatie of wilskracht om “gezond” te leven. Jammer genoeg zijn deze stigma’s wijdverspreid. Gewicht is echter in mindere mate controleerbaar dan de maatschappelijke beeldvorming ons doet geloven, en iemands gewicht vertelt niet hoe iemand op dit moment leeft.
Uit de HBSC-studie (bevraging van 2017-2018) blijkt dat 5-11% van de 11-15 jarigen in Vlaanderen regelmatig gepest wordt op school (minstens 2-3 keer in de voorbije maanden). Verder gaf 5-13% van de Vlaamse jongeren aan in de afgelopen maanden minstens 1 keer geconfronteerd te zijn met cyberpesten. Onderzoek toont dat jongeren met overgewicht beduidend vaker worden gepest dan jongeren met een normaal gewicht (Neumark-Sztainer et al., 2002; Van Geel et al., 2014).
Negatieve stereotypes ten opzichte van overgewicht ontstaan al op 3-jarige leeftijd, zijn doorgaans ingeburgerd in de lagere school, en hebben al snel sociale gevolgen. Uit een studie bij kinderen tussen 9 en 11 jaar die zichzelf te dik vonden, blijkt dat twee derde van hen dacht dat ze meer vrienden zouden hebben als ze wat gewicht konden verliezen. Overgewicht vormt één van de frequentste “redenen” van pestgedrag op school. Het gaat bovendien niet om éénmalige incidenten. Uit een studie bij adolescenten die hulp zochten voor hun overgewicht, gaf meer dan een derde aan dat ze al vijf jaar of langer gepest werden rond hun gewicht (Pont et al., 2017). Pestsituaties hebben ook een invloed op academische prestaties. Jongeren voelen minder verbondenheid met de schoolomgeving, en slaan vaker lessen over om stigmatiserende situaties uit de weg te gaan (Pont et al., 2017). Daarnaast blijkt dat leerkrachten minder hoge verwachtingen hebben van kinderen met overgewicht, zowel rond motorisch, sociaal als academisch presteren (Pont et al., 2017).
Een analyse van de populairste kinderfilms tussen 2012 en 2015, leert dat meer dan 80% van deze films stigmatiserende scènes bevat, hetzij via opmerkingen, hetzij via contextelementen, en dat dergelijke scènes systematisch terugkomen doorheen de film. In de films worden personages met overgewicht bespot omwille van hun gewicht (bv. “dik” genoemd worden, stoel breekt onder het gewicht van het personage), ze hebben een ongezonde leefstijl (bv. ze zijn lui, ze zijn veelvraten), en ze worden voorgesteld als minderwaardig aan andere personages (bv. minder intelligent, sociaal geïsoleerd) (Howard et al., 2017). Ook blijken gewichtsstigmatiserende opmerkingen vaker voor te komen in programma’s die gericht zijn op adolescenten dan in programma’s die gericht zijn op een bredere doelgroep. Die opmerkingen worden bovendien niet enkel gemaakt tegenover mannen en vrouwen met overgewicht, maar ook tegenover vrouwelijke personages met een normaal gewicht. Slechts in een minderheid van de gevallen reageert het personage hier verontwaardigd op, en vaak worden de opmerkingen gevolgd door gelach uit het publiek (Eisenbergh et al., 2015). Zo wordt aan kinderen en adolescenten de boodschap gegeven dat stigmatisering op basis van gewicht aanvaardbaar gedrag is.
Opmerkingen over het gewicht van een kind, lachen met het gewicht van een kind en pestgedrag kunnen ook in het gezin voorkomen. Deze ervaringen blijken bijzonder schadelijk voor het emotioneel welzijn van het kind, dragen bij tot internalisering van het slankheidsideaal en verstoord eetgedrag (vooral bij meisjes), en gaan gepaard met een stijging in BMI op langere termijn (Pont et al., 2017; Puhl et al., 2017).
Ook hulpverleners geven, vaak onbewust, stigmatiserende boodschappen. Dit kan vele vormen aannemen: een wachtkamer inrichten met modeblaadjes met reclame voor trendy diëten, leefstijladviezen geven vóór het eet- en beweeggedrag werden ingeschat, beladen termen zoals “dik” gebruiken, minder tijd nemen om klachten uit te diepen of informatie te geven, niet het gepaste onderzoeksmateriaal in huis hebben… Vaak willen hulpverleners te snel advies geven, vóór bevraagd werd welke inspanningen het kind en het gezin reeds doen, of focust men op gewicht in plaats van gedrag(sverandering). Hierdoor versterkt men het stigma van persoonlijke verantwoordelijkheid voor (over)gewicht (“het is hun eigen schuld”), en het stigma dat personen met overgewicht per definitie een ongezonde leefstijl hebben (“ze eten te veel en bewegen te weinig”).
Hulpverleners kunnen een voorbeeldrol spelen in een niet-stigmatiserende aanpak en kunnen ouders ondersteunen in de communicatie rond eten en gewicht met hun kind. Om kinderartsen (en andere hulpverleners) te ondersteunen, ontwikkelde de American Academy of Pediatrics een richtlijn om stigmatisering van kinderen met overgewicht te verminderen, zowel in de praktijk als daarbuiten. Ook de Lancet publiceerde een consensustekst over niet-stigmatiserende communicatie rond overgewicht in de hulpverlening, en VU Amsterdam ontwikkelde een folder” Praten over gewicht met kinderen en ouders” en een folder rond taalgebruik dat kinderen zelf verkiezen.
De kernboodschappen rond niet-stigmatiserende communicatie zijn:
Het Rudd Center ontwikkelde een website met heel wat materialen rond (de)stigmatisering bij overgewicht. Deze (Engelstalige) website geeft heel wat info rond gewichtsbias en pesten in verschillende contexten (thuis, op school, in de media, in de hulpverlening), met tips om stigmatiserende ervaringen aan te pakken en te vermijden. Hieronder enkele voorbeelden:
Infofiche niet-stigmatiserend praten over eten en gewicht
Tips voor niet-stigmatiserend communiceren voor zorgverleners.
Infofiche
– 812 KB
Infofiche praten over eten en gewicht met je kind
,Praten over eten, uiterlijk en gewicht met je kind.
Infofiche
– 811 KB
Infofiche gesprek rond de weegschaal jongeren – CLB
Groeiconsult jongeren in het CLB.
Infofiche
– 117 KB
Infofiche gesprek rond de weegschaal kinderen – CLB
Groeiconsult kinderen lagere school in het CLB.
Infofiche
– 103 KB
Infofiche gesprek rond de weegschaal kleuters – CLB
Groeiconsult kleuters in het CLB.
Infofiche
– 96 KB
Externe materialen
De VU Amsterdam (Care for Obesity) ontwikkelde verschillende folders en factsheets rond stigmatisering en respectvolle communicatie rond gewicht, in het bijzonder voor de doelgroep kinderen en jongeren:
Referenties
Albury, C., Strain, W. D., Brocq, S. L., Logue, J., Lloyd, C., Tahrani, A., & Language Matters working group (2020). The importance of language in engagement between health-care professionals and people living with obesity: a joint consensus statement. The lancet. Diabetes & endocrinology, 8(5), 447–455. https://doi.org/10.1016/S2213-8587(20)30102-9
Eisenberg, M. E., Carlson-McGuire, A., Gollust, S. E., & Neumark-Sztainer, D. (2015). A content analysis of weight stigmatization in popular television programming for adolescents. International Journal of Eating Disorders, 48, 759-766.
Howard, J. B., Skinner, A. C., Ravanbakht, S. N., et al. (2017). Obesogenic behavior and weight-based stigma in popular children’s movies, 2012 to 2015. Pediatrics, 140, e20172126.
Pont, S. J., Puhl, R., Cook, S. R., & Slusser, W. (2017). Stigma experienced by children and adolescents with obesity (Policy statement from the American Academy of Pediatrics). Pediatrics, 140, doi: 10.1542/peds.2017-3034
Puhl, R., & Suh, Y. (2015). Stigma and eating and weight disorders. Current Psychiatry Reports, 17 (3): 552.
Puhl, R. M., Wall, M. M., Chen, C., Bryn Austin, S., Eisenberg, M. E., & Neumark-Sztainer, D. (2017). Experiences of weight teasing in adolescence and weight-related outcomes in adulthood: A 15-year longitudinal study. Preventive Medicine, 100, 173-179.
Datum laatste aanpassing: 5 augustus 2024