Eetstoornissen op pediatrie
Dit stappenplan brengt verschillende basiselementen samen bij de aanpak van eetstoornissen op de dienst pediatrie van algemene ziekenhuizen.
Dit stappenplan brengt verschillende basiselementen samen bij de aanpak van eetstoornissen op de dienst pediatrie van algemene ziekenhuizen.
Binnen een medische opname is uitgebreide psychotherapie niet mogelijk. Het team kan wel een enorme gezondheidswinst bereiken door te werken rond motivatie en ziekte-inzicht, o.m. via het geven van psycho-educatie. Binnen de literatuur is er evidentie dat het geven van psycho-educatie bij medische opname even belangrijk is als psychotherapie bij psychiatrische opname [41, 93]. Het geven van psycho-educatie is een proces dat gedragingen en gedachten op weg naar een betere algemene gezondheid, en fysiek en psychologisch herstel ondersteunt, en vindt daarom reeds plaats van bij de start van de opname.
Informatie aan de jongere verschaffen heeft tot doel om [22]:
Binnen psycho-educatie is het in een eerste fase belangrijk te bepalen wat de patiënt en zijn context dient te weten over de problematiek. Daarnaast is het in de eerste plaats van belang om stil te staan bij hoe je deze info zal overbrengen.
Wat betreft de hoe-vraag biedt het kader van motivationele gespreksvoering een specifieke techniek voor het geven van psycho-educatie die zich ontvouwt als een drietrapsraket [2, 67]: