Welke stappen doorloop je in de eerste lijn bij de aanpak van overgewicht of obesitas bij kinderen?
Op basis van de recente richtlijnen maakte Eetexpert een compacte kapstok aan de hand van het acroniem INNOVATE. Bij de verschillende stappen worden concrete praktijkfiches voorzien:
Hieronder volgt een samenvatting van dit stappenplan binnen het INNOVATE-kader.
Zorg er bij de aanmelding voor dat je het kind op een warme en open manier onthaalt. Onthaal het kind als persoon in volle groei. Voeg in bij de beleving van het kind of de jongere (en de ouder): Verwelkom het kind/ouder bij zijn (voor)naam, maak contact met waar het kind mee bezig is, probeer in te zoomen op de groei op vele terreinen: hoe gaat het groeiproces op fysiek, psychologisch, en sociaal vlak? Versterk wat goed gaat in verband met de verschillende aspecten van het groeiproces.
Aanmeldingsklachten kunnen heel divers zijn, en hebben mogelijks niets met overgewicht te maken. Neem deze klachten serieus en doe deze niet af als een kwaaltje dat zal overgaan als het kind gewicht verliest.
Meer info
Deze stap is uitgebreid uitgewerkt in Een kind met overgewicht in de praktijk.
Eetexpert ontwikkelde volgende fiches voor het CLB om het gesprek rond de weegschaal te ondersteunen bij kleuters, lagereschoolkinderen en adolescenten. Deze fiches zijn ook bruikbaar voor andere hulpverleners zoals de huisarts.
Het maatschappelijk beeld over overgewicht en obesitas heeft een sterke invloed op de gezondheid en het welzijn van ons allemaal. Zorgfiguren (ouders, leerkrachten,…) en hulpverleners hebben vaak zelf een (voor)oordeel over zwaardere mensen: er wordt bijvoorbeeld vanuit gegaan dat iemand met overgewicht per definitie een ongezonde leefstijl heeft, niet gemotiveerd is tot een gezonde leefstijl, en zelf de volle verantwoordelijkheid dragen voor het overgewicht. Dergelijke stigma’s rond gewicht zijn niet alleen niet correct, ze hebben ook een enorme impact op de fysieke en psychosociale gezondheid van mensen met overgewicht, en vormen een barrière voor de behandeling. Stigmatisering zorgt ervoor dat velen van ons zich heel snel ‘te dik’ voelen, en dat kinderen, jongeren en volwassenen met overgewicht en obesitas zich schamen en van het ene dieet naar het andere springen. Zo ontstaat een vicieuze cirkel, want dit lijngedrag brengt hen net verder van een gezond gewicht. Dit willen we niet stimuleren, en al zeker niet bij kinderen.
Kies dus voor een neutrale en niet stigmatiserende taal en bejegening. Bewustwording van je eigen houding en gedrag hierrond helpt om in te gaan tegen de onrechtvaardige vooroordelen. Verder zijn er ook een aantal gespreksmatige zaken waarop je kan letten om niet te stigmatiseren.
Enkele handvatten
Meer info
Deze stap is uitgebreid uitgewerkt in Niet-stigmatiserende communicatie: kernboodschappen.
Wanneer een kind/ouders zich bij jou aanmelden, verken dan samen met hen hun hulpvraag. Bepaal een gezamenlijke agenda: “Waar willen we het vandaag over hebben?”. Vertrek van hoe opgroeien gaat: Focus eerst rond het functioneren in het algemeen, en kom dan bij deelthema’s: “Zijn er ook vragen rond voeding of eetgedrag?”
Bij het werken met kinderen en jongeren botsen we vaak op de vraag ‘hoe motiveren we deze jongere om gedrag of gewoontes te veranderen?’ Maar eigenlijk gaat het er vaak om eerst te verkennen waarvoor iemand reeds gemotiveerd is, om vervolgens motivatieversterkend in te voegen.
Enkele handvatten
Meer info
Deze stap is uitgebreid uitgewerkt in Motiverende gesprekvoering.
Vraag goedkeuring om het kind te meten en te wegen. Wees alert voor een negatieve lichaamsbeleving tijdens het wegen, zelfstigmatisering, en de reacties van de ouders of anderen uit de omgeving.
Interpreteer de gewichtsevolutie via de groeicurven of de gewichtsindex (beschikbaar via de Richtlijn Gewicht van de VWVJ), afhankelijk van de leeftijd van het kind. Vraag of er lichamelijke klachten zijn. Voor een klinisch onderzoek uit en bepaal welke technische onderzoeken nodig zijn. Deze fiche kan een hulpmiddel zijn in het onderzoek.
Bevraag Leefstijl: Gezond leven = A.L.L.E.S.
Screen op verstoord eetgedrag en ga na of er andere psychosociale problemen zijn.
Meer info
Deze stap is uitgebreid uitgewerkt in Inschatting van gewichtsstatus en Diagnostiek.
Je kan als arts nuttige psycho-educatie geven. Vraag of jij het gezin kan helpen: Kennen ze de nieuwe inzichten in verband met overgewicht al?
Meer info
Deze stap is uitgebreid uitgewerkt in Behandeling in de eerstelijn.
Ga na of er doorverwijzing nodig is voor verder onderzoek, binnen medisch-specialistische zorg of vanuit andere disciplines. Bepaal de ernst van obesitas o.b.v. de EOSS-P, ga na of er (mogelijk) een eetstoornis is, en bepaal het overeenkomstige zorgniveau.
Figuur 2. Stepped-care zorgtraject rond kinderen en jongeren met obesitas in België
Obesitas:
Overgewicht:
Meer info
Deze stap is uitgebreid uitgewerkt in Ernstinschatting en behandelindicatie.
Ambulante basiszorg
Gespecialiseerde zorg
Hoe een zorgtraject starten?
Meer info
Deze stap is uitgebreid uitgewerkt in Deze stap is uitgebreid uitgewerkt in Opvolging door de huisarts en Samenwerking
Evalueren: De gewichtsevolutie en gezondheidsparameters worden opgevolgd. Leefstijlaanpassing is belangrijker dan gewichtsverandering. Evalueer vooruitgang op vlak van eet- en beweeggedrag met aandacht voor eetcompetenties, positief lichaamsbeeld, emotieregulatie en sociaal netwerk, en ruimere leefstijlfactoren zoals slaapgedrag.
Bijsturing bij onvoldoende resultaat:
Meer info
Deze stap is uitgebreid uitgewerkt in Deze stap is uitgebreid uitgewerkt in Behandeldoelen en Zorgtraject in België.