Gezonde leefstijl

Normale ontwikkeling eetgedrag

Gezonde leefstijl

Je wil gezond zijn, en je lichaam geven wat het nodig heeft om zo goed mogelijk te presteren. Maar hoe doe je dat nu? Denk aan A.L.L.E.S! Een gezonde leefstijl is:

  • Afwisselend eten
  • Leuk bewegen (en lang stilzitten onderbreken)
  • Lief zijn voor jezelf en je lichaam
  • Emoties hanteren
  • Slapen

1. Afwisselend eten

Eten doe je elke dag, meerdere keren. Toch hoeft eten geen groot deel van je daginvulling of gedachten in te nemen. Ga op een ontspannen manier om met eten.

Enkele tips:

  • Eet op min of meer vaste tijdstippen, en als het kan samen met anderen. Begin de dag altijd met een ontbijt. Je ontbijt overslaan kan bijdragen aan overgewicht op lange termijn. Een ontbijt zorgt ervoor dat je metabolisme opstart en geeft je energie om aan je dag te beginnen.
  • Wist je dat samen eten met je familie of vrienden op lange termijn leidt tot een betere gezondheid? Dit komt doordat je meestal verse voeding kookt, en meer fruit, groenten en vezels eet wanneer je samen met je gezin eet. Daarnaast is samen aan tafel zitten ook een gezellig familiemoment. Zet tv en smartphone aan de kant en neem je tijd.
  • Wil je eens wat anders op tafel? Zoek een leuk en niet te moeilijk recept en kruip gerust zelf achter het fornuis! Extra tips en ideeën rond wat je dan best eet, vind je in de voedingsdriehoek.

2. Leuk bewegen (en lang stilzitten onderbreken)

Op school of tijdens het werk zitten de meeste mensen lang stil, maar eigenlijk kan een lichaam daar niet zo goed tegen. Sta elk half uur even recht als dat kan. Geef je lichaam ook na school of na het werk wat beweging! Je hoeft hiervoor geen duur fitnessabonnement aan te schaffen. Fiets naar huis, wandel eens een blokje rond, of zoek met vrienden naar een fit-o-meter in je buurt! Bewegen vergt soms wat inspanning, maar zorg dat het plezierig blijft en bewaak de grenzen van jouw lichaam.

Sommigen vinden het leuk om een vaste sportgroep te hebben of zich aan te sluiten bij een club in hun buurt. Bekijk wat jij het fijnst en haalbaarst vindt. Vind je bewegen soms wat saai? Probeer eens een game of app uit waarbij je beweegt! Je hebt zelfs een loopapp waarbij je achtervolgd wordt door zombies. Een beetje googelen kan heel wat inspiratie geven!

Meer tips vind je in de bewegingsdriehoek.

3. Lief zijn voor jezelf en je lichaam

Voel je je soms ook onzeker over jezelf? Vergelijk je je dan met anderen? We hebben de neiging om in te zoomen op wat nog beter kan, en dat geeft soms (onnodige) negativiteit naar onszelf. Draai het af en toe eens om. Waar ben jij goed in? Welke eigenschap waarderen je familie en vrienden aan jou? Kijk naar je eigen vooruitgang.

Ons lichaam en hoe we eruit zien staan vaak onder druk. Hierdoor heb je soms de neiging om je enkel te richten op je uiterlijk en bovenal je gewicht. Staar je niet blind op onrealistische lichaamsidealen. Je lichaam brengt je waar je wil zijn, je kan er plezier mee maken, je ontspannen,… Waardeer wat je lichaam allemaal voor je doet en draag er goed zorg voor. Elk lichaam mag er zijn, en iedereen verschilt.

Vaak hoor je in de media dat overgewicht wil zeggen dat iemand ongezond is. Als je naar alle personen samen kijkt, klopt het dat overgewicht geassocieerd is met gezondheidsproblemen als diabetes en hart- en vaatziekten. Echter, als je naar één persoon kijkt gaat deze stelling niet op. Aan de hand van iemands gewicht alleen kan je niet afleiden of deze persoon gezond is. Zo zijn er heel wat mensen die gezond eten, voldoende bewegen en slapen, maar wat slanker of voller zijn dan gemiddeld. Terwijl je ook personen hebt die misschien net wel een gemiddeld gewicht hebben, maar metabool ongezond zijn door ongezonde voeding, roken, enzovoort. Gezondheid kan je afleiden door iemands leefgedrag en niet enkel door het getal op de weegschaal. Staar je hier dus niet blind op.

Tips:

  • Wees jezelf op school/op je werk en bij je vrienden, hier word je gelukkiger van dan doen alsof.
  • Vergelijk je niet met anderen. Kijk naar waar jij goed in bent!
  • Beoordeel anderen niet op hun uiterlijk en ga hier ook niet in mee als anderen dit doen.

4. Emoties hanteren

Ondanks wat sociale media ons doen geloven, moeten we ons niet altijd ‘happy’ voelen. Dipjes (groot en klein) maken deel uit van het leven. Op welke manier ga jij hier mee om? Sla je met de deuren? Of trek je je net terug? Spreek je er wel eens over met een vriend(in) of iemand anders die je vertrouwt? Al deze manieren zijn oké, maar zorg dat je verschillende manieren hebt om met je problemen om te gaan. Het is geen probleem om even alleen te willen zijn, maar als je je telkens terugtrekt bij een tegenslag, kan je je probleem ook niet oplossen.

Wanneer mensen negatieve emoties ervaren gaan ze vaak op zoek naar manieren om deze emoties niet te moeten voelen of te onderdrukken. Onderdrukken van negatieve emoties werkt misschien op korte termijn, maar op langere termijn zorgt dit er net voor dat je “vastloopt”. Onderzoek toont aan dat je beter met moeilijke momenten kan omgaan wanneer je niet vecht tegen je (negatieve) gevoelens, maar deze opmerkt en er actief mee aan de slag gaat (door er bijvoorbeeld over te praten).

Zit je met je handen in het haar? Zoek dan professionele hulp, zoals je huisarts, een medewerker bij het CAW of een psycholoog (CGG’s bieden hulp aan een verlaagd tarief).

Jongeren kunnen terecht bij een CLB-medewerker, het JAC, Awel of Tejo (therapeuten die gratis werken voor jongeren). Misschien is er wel een inloophuis in de buurt van Habbekrats of Overkop?

5. Slapen

Aaaaah slapen! Wat is er zaliger dan in je warme bed liggen? Toch slapen we vaak te weinig. Jongeren hebben bijvoorbeeld ongeveer 9 uur slaap nodig, maar halen dit vaak niet. Ook volwassenen halen vaak geen 7 à 8 uur slaap. Enerzijds omdat we vroeg moeten opstaan om naar school of werk te gaan. Anderzijds omdat we met z’n allen ’s avonds series kijken, gamen, enzovoort en daardoor later gaan slapen of moeilijker inslapen. En in het weekend inhalen door “uit te slapen” maakt maandagochtend extra zwaar!

Ook in de week kan je zorgen dat je voldoende slaap krijgt. Zo zit je frisser in de les of op het werk, ben je beter bestand tegen stress, en kan je genieten van de leuke dingen. Enkele tips:

  • Leg je toestellen met blauw licht een uurtje voor je gaat slapen aan de kant
  • Zorg dat je overdag voldoende beweging hebt
  • Drink niet te veel suiker- en cafeïnerijke dranken
  • Sta elke dag op ongeveer hetzelfde uur op en ga ook op eenzelfde uur slapen, zodat je een regelmatig slaappatroon opbouwt

Downloadlinks tools & fiches

  • 'Gezonde leefstijl is A.L.L.E.S.' - tips voor jongeren (beknopte versie)

    Fiche voor jongeren ter ondersteuning van een gezonde leefstijl

    Download
  • 'Gezonde leefstijl' - tips voor jongeren (uitgebreide info)

    Fiche voor jongeren ter ondersteuning van een gezonde leefstijl

    Download

Websites voor jongeren

www.noknok.be

www.watwat.be

www.awel.be

www.overkop.be

www.allesoverseks.be

 

Websites voor jong en oud

www.tele-onthaal.be

www.caw.be

www.gezondleven.be

www.gezondheidenwetenschap.be