Toolbox eetstoornissen voor ouders
Voor alle ouders die ontdekken dat hun kind een eetstoornis heeft, maakten we bij Eetexpert een online toolbox eetstoornissen voor ouders. Een veilige haven met betrouwbare en up-to-date informatie.
Voor alle ouders die ontdekken dat hun kind een eetstoornis heeft, maakten we bij Eetexpert een online toolbox eetstoornissen voor ouders. Een veilige haven met betrouwbare en up-to-date informatie.
Als ouder kan je je opgroeiend kind ondersteunen in het zoeken naar gestructureerd, gevarieerd, genoeg en genietend eten. We ontwikkelden een fiche ‘eerste hulp voor ouders bij de eetcompetenties van je kind’ die je hierbij handvaten aanreikt.
Wanneer er bij je kind sprake is van een eetstoornis zal je als ouder het herstel kunnen ondersteunen door coachend aanwezig te zijn bij het herstel van het eetpatroon en de maaltijden zelf. Dit kan op verschillende manieren en in verschillende versnellingen. Vaak is de eetstoornis zeer krachtig en wellicht zal jij als ouder een stevige inspanning moeten doen om je kind te ondersteunen in zijn/haar herstel aan tafel.
Doorheen alle richtlijnen zet je best in op ‘contact’ met je zoon of dochter. Een goed evenwicht vinden tussen ‘sturen’ en ‘steunen’ is vaak de grote uitdaging: Enerzijds is het helpend dat je duidelijke lijnen uitzet (bv. We verwachten dat je aan tafel komt). Anderzijds moet je een eindeloze strijd die vaak eindigt in verwijt of zelfs agressie vermijden. Concreet betekent dit dat je je kind kan aanmoedigen om te komen eten, maar dat je discussie probeert te vermijden over hoeveel, wat, en hoe er gegeten wordt. De oude opvoedingsregel ‘de ouder kiest wat en wanneer er gegeten wordt, het kind kiest hoeveel’ blijft een gouden regel.
In dit alles is essentieel dat je als ouder je eigen emoties kan reguleren en een consequente aanpak nastreeft.
Hieronder geven we een aantal concrete handvaten die je als ouder kunnen helpen om het herstel aan tafel mee te ondersteunen. Dit filmmateriaal is illustratief voor deze concrete handvaten.
Ouders kunnen een belangrijke rol spelen in het helpen structureren van de maaltijden. Voorzie zoveel mogelijk een vaste structuur en ritme. Zorg voor vaste eetmomenten met drie hoofdmaaltijden (bv. rond 7.30, 12u en 17.30u) en twee of drie tussenmaaltijden/snacks (bv. rond 10u, 15u en 20.15u). Ook tijdens het weekend. Vaak maakt deze structuur al min of meer deel uit van het ritme van het gezin en het is niet voor ieder kind nodig om dit zo expliciet of klokvast te maken. Voor veel jongeren met eetstoornissen is het echter niet gemakkelijk als het tijdstip van maaltijden veel verschuift.
Werk eventueel met een zichtbaar weekmenu omdat dit kan zorgen voor voorspelbaarheid. Het heeft de voorkeur om met een menu te werken dat aansluit bij de eigen gewoontes van het gezin en de cultuur. Vermijd verrassingen of onverwachte veranderingen en hou nieuwe stappen even aan vooraleer naar een volgende stap te gaan.
Probeer je kind zoveel mogelijk samen met iemand te laten eten. Soms is samen eten met het gehele gezin niet haalbaar bv. omdat het te overweldigend, te druk of te gespannen is. Je kan dan afspreken dat je kind gedurende een beperkte periode apart eet, maar probeer dan zelf of iemand anders samen met je kind te laten eten. Laat je kind niet alleen.
Als er een voorgeschreven eetschema is hou daar dan aan vast. Het werd immers opgesteld voor je kind door een professional. Doe er dus geen extra’s in. Vertrouwen in de zorgfiguur is essentieel in het herstelproces en wanneer je er stiekem iets extra aan toevoegt zal dat het vertrouwen ondermijnen en zal dat het je kind moeilijker maken in haar gevecht met de eetstoornis.
Het kan tijdelijk zinvol zijn om je kind niet toe te laten in de keuken tijdens het koken. Ook kan het tijdelijk nodig zijn om je kind niet mee te nemen tijdens de boodschappen.
Ga niet in op de vraag van je kind om light voeding te kopen. Dit is een valkuil omdat je kind nood heeft aan normale rijke voeding om een gezond lichaamsgewicht te bekomen.
Wanneer je kind eetbui- en/of purgeergedrag vertoont kunnen volgende bijkomende aandachtspunten helpend zijn:
Om te helpen aan tafel zijn volgende aspecten belangrijk:
Het is niet helpend om gedragsverandering af te dwingen of af te kopen (bv. dreigen met het afnemen van hobbies of inhouden van zakgeld..). Hou ook rekening met het tempo van je kind. Het is bv. niet helpend om te snel deelname te verwachten aan grote bijeenkomsten (bv. familiefeesten kunnen tijdelijk te moeilijk zijn) of aan een buffet (teveel keuze mogelijkheid). Ook een restaurantbezoek is vaak nog te moeilijk en wordt best voorbereid.
Hanteer aanmoedigende en ondersteunende communicatie aan tafel zoals:
Vermijd kritiek en negatieve opmerkingen en voer geen gesprekken over uiterlijk, diëten, voeding, gewicht, figuur,.. Deze kunnen de eetstoornis triggeren.
Dingen die je beter niet kan zeggen | Hoe dan wel? |
Waarom heb je niets gegeten? | Je hebt me eerder verteld dat je dit zou eten. Doe nu maar, ik weet dat je het kan. |
Dit laatste beetje kan je toch mee op eten? | Ik weet dat je steun nodig hebt en ik weet dat je het kan. |
Komaan, je bent nog lang niet klaar en ik heb andere dingen te doen. | Ik weet dat het moeilijk is en ik denk dat je de moed hebt om te doen. |
Wat een verspilling! | Doe maar rustig verder en probeer niet te luisteren naar de eetstoornis. |
Denk eens aan de kinderen in de arme landen! | Ik ga nu niet met jou hierover discussiëren. Laat ons maar gewoon houden aan het voorgeschreven schema. |
Het is afschuwelijk om te zien hoe jij je eten in stukjes snijdt.. | In het plan dat we afgesproken hebben zouden we niet langer dan 3 kwartier gebruiken voor de maaltijd. Je hebt nog een kwartiertje nu. Kan ik je helpen? Helpt het als ik het nog eens opwarm? |
Kijk nu hoe weinig je hebt genomen! Denk je dat je een muis bent? | Die portie is niet voldoende. Je mag nog een schepje bijnemen. |